Alla mår bra av att ha kontroll över personalfrågorna och veta vad som finns i planen vidare. Oavsett om vi är linjechefer, hr-ansvariga eller medarbetare så mår vi lite bättre av att föregå snarare än föregås. Vi brukar kalla det för ”systematiskt arbetsmiljöarbete” och har utvecklat OPUS till att bli det bästa stödet för proaktivt arbete med organisationens och individers välmående.
Nej, det är klart att det inte går att förutse allt som kommer hända individerna eller organisationen som helhet ett år framåt. Men det går faktiskt att skapa en plan för allt vi har en skyldighet att hantera och för det vi vill skall hända. Skapa årshjulet för din verksamhet och hantera all dokumentation och uppföljning av arbetsmiljöärenden, riskbedömningar, uppgiftsfördelningar och annat löpande arbetsmiljöarbete.
Med hjälp av Opus får du möjlighet att på bästa sätt genomföra riskbedömningar vid skyddsronder, arbetsmiljöronder och andra probleminventeringar. Du kan sätta igång direkt med färdiga checklistemallar från Prevent och vill du hellre använda egna, är det riktigt enkelt att skapa dem som du vill. Om och när du sedan behöver ta informationen vidare i din organisation, är det smidigt att göra sammanställningar och skapa uppföljningar så att ni får en tydlig kartläggning av arbetsmiljön.
När du börjat använda Opus kommer du märka att du får bättre överblick och förståelse för hur det systematiska arbetsmiljöarbetet fungerar i din organisation. Du kommer få status såväl som tydliga signaler på om det är något som inte fungerar optimalt vad gäller arbetsmiljöarbetet i verksamheten.
Vi vet att svenska arbetsgivare verkligen vill jobba proaktivt med det systematiska arbetsmiljöarbetet. Men det är också en lagstadgad skyldighet att leva upp till de krav som ställs i AFS 2001:1. Opus är ett oerhört kraftfullt verktyg för att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på rätt sätt. På bästa sätt.
Single sign on
Har ni flera av våra tjänster, kan användare enkelt växla mellan systemen med samma inloggning.
Testföretag
Vi levererar systemet med en fiktiv organisation med fiktiva människor för att användas vid utbildning och test av funktioner.
Översikt
Översiktvyer för full kontroll av alla planeringar och riskbedömningar inom verksamheten.
Utskrifter
Som användare kan du när som, enkelt skriva ut del av eller hela ärenden med ett enda knapptryck.
Färdiga checklistor
Använd Prevents checklistmallar som följer med systemet eller skapa egna.
Anpassningsbart
Skapa själva vilka personalärendetyper ni vill arbeta med.
Arbetsmiljöarbete är avgörande för att skapa en säker och hälsosam arbetsplats. Med Systemet Opus kan organisationen enkelt planera, genomföra, och följa upp alla nödvändiga arbetsmiljöåtgärder. Opus är designat för att stärka er organisationens förmåga att proaktivt hantera arbetsmiljörisker och säkerställa efterlevnad av arbetsmiljölagen.
Opus är inte bara ett verktyg, det är en partner i ert arbetsmiljöarbete. Systemet integrerar smidigt med befintliga HR- och säkerhetssystem, vilket skapar en sömlös upplevelse för alla användare från ledningsnivå till enskilda medarbetare.
Med intuitivt gränssnitt och realtidsuppdateringar gör Opus det enkelt för alla användare att snabbt få översikt över pågående och kommande arbetsmiljöaktiviteter. Systemet möjliggör enkel delegering av uppgifter och ansvar, vilket effektiviserar arbetsflöden och säkerställer att ingen viktig åtgärd faller mellan stolarna.
Som chef eller arbetsmiljöansvarig har du ett årshjul du följer och som avgör när, vad och hur du ska arbeta med dina arbetsmiljöuppgifter under året. I Opus blir det här enkelt för chefer, överordnade chefer och ledningen. Det kommer finnas ett årshjul för dig som chef, för hela din avdelning och ett för hela organisationen. På så vis kommer alla berörda parter ha en fullständig kontroll över sina arbetsmiljöuppgifter och organisationen kan säkerställa att alla avdelningar i organisationen lever upp till målsättningarna och lagkraven.
Opus tillsammans med systemet Stella utrustar er med kraftfulla verktyg för riskbedömning och -hantering, vilket gör det möjligt för er att identifiera och adressera potentiella risker innan de blir problem. Genom integrerade checklistor och återkommande uppgifter kan ni säkerställa kontinuerlig övervakning och efterlevnad av alla relevanta lagkrav och interna policys.
Genom analysverktyg och anpassningsbara rapporter ger Opus er möjligheten att mäta och utvärdera effektiviteten i ert arbetsmiljöarbete. Ni kan skapa detaljerade rapporter som inte bara hjälper till att identifiera framsteg och områden för förbättring, utan också stödjer strategiska beslut som förbättrar hela organisationens arbetsmiljö.
För ett hållbart och väl fungerande arbetsmiljöarbete ska fungera är det väsentligt att brister inom organisationen kan identifieras och åtgärdas. Vi vet med erfarenhet att ingen är perfekt hela tiden och saker kan glömmas bort eller missas på grund av många olika faktorer. Speciellt i större och mer komplexa organisationer. Har man ett system som Opus som koller koll på hela arbetsmiljöarbetet kan man känna sig lugn, riskerna minimeras när allt arbetsmiljöarbete går att följas upp löpande och man får tydlig statistik i realtid på vart man har brister i sitt arbete.
Opus fungerar utmärkt enskilt men kan också integreras med andra system såsom Stella för incidentrapportering, vilket skapar en heltäckande lösning för arbetsmiljöhantering.
Med Opus vid er sida blir arbetsmiljöarbetet inte bara enklare och mer effektivt, det blir en naturlig del av er organisations dagliga verksamhet. Satsa på ett verktyg som inte bara hjälper er att uppfylla lagkrav, utan också förbättrar arbetsmiljön och bidrar till en friskare och mer engagerad personalstyrka.
Kanske vill du ha en onlinedemo av Opus eller kanske du är nyfiken på någon speciell funktionalitet. Härligt, bara berätta vem du är så hör vi av oss.
Tack för visat intresse! Vi hör av oss så fort vi kan!Med administration och tekniska lösningar kan ditt företag att leva upp till EU:s dataskyddsförordning GDPR och undvika olovlig hantering av personuppgifter.
Bristande rutiner gör det svårt att följa lagar och regler i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Med digitalt stöd lyckas du uppfylla ditt arbetsmiljöuppdrag.
Att leva upp till arbetsmiljöverkets krav är en lagstadgad skyldighet. Ge dina chefer full support och HR-stöd med årshjulet integrerat i ett digitalt verktyg.